Americký program šrotovného sa uzavrel.
by Milota Sidorova
Ako občianka Slovenskej Republiky, viem veľmi dobre o programe štrotovného, ktoré v záujme zvýšenia predaja aút, zaviedla naša vláda. Náš priemysel je naneštastie založený na automobilovom priemysle a túto systémovú chybu v čase krízy tvrdo pociťuje celý národ. Vláda (tvrdí), že robí, čo môže. Dôkazom toho azda mali byť dve kolá šrotovného. Jednoduchá idea – výmenou za svoje stare auto, dostanete značnú zľavu, pri kúpe auta nového. Vidina zľavy na ! 18;udí zapôsobila ako magnet, autá kupovali aj tí, ktorí naň celé roky ani nepomysleli. Šrotovné využili dokonca moji starí, držgroš susedia, ktorých som nikdy nevidela nazvyš utratiť ani halier. Šrotovnému sa nedá uprieť úspech a popularita. Avšak po dvoch kolách sa základňa kúpychtivých vyčerpala. Kríza pretrváva, a dokonca aj naša vláda si uvedomuje, že treba opatrenie, ktoré prinesie dlhodobé výsledky. Minulý utorok bol posledným dňom, kedy mohli americkí predajcovia aút, vláde poskytnúť zoznam zákazníkov, ktorí sa rozhodli využiť americkú verziu šrotovného. Tak ako u nás, aj v Amerike zaznamenala vlna šrotovného veľký úspech. To tvrdia všetci zainteresovaní, začí! ;najúc prezidentom Obamom, končiac posledným r&! #225;dov ým ochodníkom. Ekonomicky, šrotovné by malo hrubému domácemu produktu pridať niečo cez 0.3-0.4 percent. Vláda do programu investovala vyše 3 miliárd dolárov. Program mal pôvodne trvať niekoľko mesiacov, ale vďaka mimoriadnemu záujmu sa musel uzavrieť ani nie po mesiaci. Podľa oficiálnych správ sa v Amerike v mesiaci Júl/August vďaka šrotovnému predalo takmer 700 000. Prezident tvrdil, že program splnil cieľ, nakoľko bolo vytvorených takmer 41 000 pracovných miest a znovuotvorené niektoré šifty. Kto však bol najúspešnejším predajcom ? Američania posledný mesiac kupovali prevažne autá japonských výrobcov. Toyota, Honda a Nissan získali takmer 41 percent celého vládneho programu. Domáca trojica takmer zbankrotovaných výrobcov po! dľa očakávania, svojich japonských konkuerntov neporazila. Možno aj preto, lebo zľavu sa viazala len k nízkonákladovým autám. Teda na galón benzínu musia prejsť najmenej 18 míľ. Najpopulárnejším autom bola Toyota Corolla, ďalej to bola Honda Civic, Toyota Camry a štvoricu najpredávanejších aút uzatvára Ford Focus. Správa ďalej uvádza, že napriek zľavám, ktoré mohli kupujúci využiť, obchodníci reagovali zvýšenými cenami, takže väčšina nepozorných zákazníkov v konečnom dôsledku kúpila drahšie auto. Americká vláda sa zatiaĽ nevyjadrila, či plánuje v programe šrotovného pokračovať. Podmienky v Spojených štátoch sú rozdielne – počet obyvateľov dovo! 8;uje predpoklad, že by úspech prinieslo aj viacero ! kôl programu. Každopádne, umelé zvyšovanie dopytu nepatrí medzi systémové riešenia, a to vedia aj páni vo Washinghtone.
related story (sgx15245): http://news.yahoo.com/s/ap/20090826/ap_on_bi_ge/us_cash_for_...
by Milota Sidorova for PocketNews (http://pocketnews.tv) |
PocketNews is a new real-time news broadcaster delivering the latest and hottest news right to your pocket ! With global clients who want to be kept up to da! te, PocketNews is everyone's way of keeping in touch with the World.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home